90’s were the essence of adolescence in my generation.
Teenage girls with sticky lipgloss and flared pants discovered the cruel world with the perfect innocence of youth.
Timeless icons and grunge-filled aesthetics of that time are back strongly as part of today’s aesthetic standard. Whether it’s nostalgia or return to a non-artificial image,
we celebrate this issue with our feelings for that magical decade, choosing those who represented the youth cultural scene in its inmost soul.
Elaine Constantine was born in Bury near Manchester in the UK, she started taking photographs of her friends as a hobby, immortalizing mostly her fellow Skinheads.
Once in London, Elaine became the assistant of Nick Knight thus marking the beginning of her career as a photographer.
The gritty reality of the English province featured the unconventional aesthetics of her gaze, the bright colors typical of her portraits appear as the iconic magazine covers for “The Face” or in fashion editorials for Vogue and I-D.
Today more than ever her photographs are back to being a source of inspiration, exaltation of youth culture in its most sincere expression.
Current, as the process of affirmation of a different beauty by previous stereotypes.
Gli anni 90 per la mia generazione sono stati l’essenza dell’ adolescenza, ragazzine da i lipgloss appiccicosi e pantaloni a zampa scoprivano il mondo crudele con l’ingenuità perfetta della gioventù. Icone intramontabili e immaginari adolescenziali tornano fortemente a far parte dei canoni estetici odierni. Che si tratti di nostalgia o ritorno a un immagine non artificiale celebriamo con questo numero il nostro sentimento per quella magica decade, scegliendo chi ha rappresentato la scena culturale giovanile nella sua anima più intima.
Elaine Constantine nasce a Bury vicino Manchester nel Regno Unito, comincia a scattare fotografie a i suoi amici come hobby, immortalando per lo più i suoi compagni Skinhead. Una volta a Londra Elaine diventa l’assistente di Nick Knight segnando così l’inizio della sua carriera da fotografa. Il crudo realismo della provincia inglese ha caratterizzato l’estetica anticonformista del suo sguardo, i colori vivaci tipici dei suoi ritratti appaiono come copertine dell’iconico magazine “The Face” o negli editoriali di moda di I-D e Vogue.
Oggi più che mai le sue fotografie ritornano ad essere fonte di ispirazione, dell’esaltazione della cultura giovanile nella sua espressione più sincera.
Attuali, come il processo di affermazione di una bellezza diversa dagli stereotipi precedenti.
Special thanks to Giulia Zucchetti, Marco Santucci @Industry Art
All images courtesy of Elaine Constantine